Scenami w pracowni Kusego zakończyły się 28 listopada zdjęcia do 7. sezonu „Rancza”. Nowa seria obfituje w zaskakujące polityczne i osobiste wątki głównych bohaterów a dwie nowe postaci – Monika (Emilia Komarnicka) i Łukasz (Bartłomiej Magdziarz) wprowadzą dużo zamieszania w Wilkowyjach. W tej transzy także, po raz pierwszy, wykorzystano komputerowe efekty specjalne.
Obie nowe postaci 7. serii „Rancza” są związane z życiem artystycznym. Agentka (charakterologicznie też) Monika będzie próbowała mocno namieszać w ustabilizowanym życiu Lucy i Kusego, Łukasz (pojawił się już wcześniej w dialogach w 6. serii) będzie działać na nerwy głównie senatorowi Koziołowi… A skoro o tym ostatnim mowa, 6. seria zakończyła powstaniem jego nowej partii – Polskiej Partii Uczciwości (PPU). Teraz Czerepach i Wójt muszą ten nowy polityczny twór wylansować, co czynić będą z typową dla tego duetu (głównie Czerepacha) pomysłowością.
Za sprawą zafascynowanej twórczością Kusego agentki Moniki, która nawiedza dworek, zupełnie niespodziewanie dochodzi do rewolucyjnego odwrócenia ról – Kusy staje przed szansą na warszawską karierę, a Lucy będzie musiała pogodzić pracę w urzędzie z byciem matką i żoną (na dodatek z zagrożoną pozycją żony). Agentka, która ma widoczne zakusy (nomen omen) na Kusego (a dotyczą one nie tylko prawa wyłączności na jego dzieła) robi wszystko, aby zrealizować swój plan. Nie cofnie się nawet przed pozowaniem Kusemu do aktu, tłumacząc to artystycznymi potrzebami.
Na plebanii, znana teoria proboszcza, że „Michałowa mnie do grobu wpędzi” zaczyna się jakby spełniać. Ksiądz zapada na tajemniczą chorobę. Jakiś czas później na tej samej plebanii pojawia się biskup z tak zaskakującą propozycją, że na wieść o niej Michałowa pada zemdlona na ziemię.
Klaudia rozstaje się dramatycznie z Dudą i przenosi swoje uczucia na awangardowego reżysera z Lublina, Łukasza, który zainstalował się na dłużej w Wilkowyjach, aby rzekomo popracować w spokoju nad sztuką… Duda, szukając sposobu, aby zmienić decyzję Klaudii, ucieka się do sposobu starego jak świat – przy pomocy innej dziewczyny chce wzbudzić zazdrość Klaudii. Niestety, w tzw. międzyczasie sprawy się mocno komplikują.
Czerepach zaczyna szaleć, bo uświadamia sobie, że wysyłając Lodzię do Brukseli posłał ją niejako w samo centrum żądnych erotycznych przygód mężczyzn w delegacji. Sodoma i Gomora a nawet Ciechocinek nie wytrzymują porównania.
Lucy nie dość, że czuje na plecach oddech Moniki, ma inny kłopot. Większy… Zaczyna ją indagować prokuratura, co w jej przypadku jest zupełnie bezpodstawne i wydaje się być czystą abstrakcją. A jednak … Kiedy wychodzi na jaw prawdziwy cel inwigilacji i dręczenia biednej Lucy, w pewnych wysoko postawionych wilkowyjskich kręgach następuje gigantyczne zdziwienie i dochodzi do zbiorowego, można powiedzieć, ataku histerii, czego wynikiem jest zejście całej wsi do podziemia…
Niejako z boku tych wszystkich wydarzeń, a może jednak bardziej w tle, w Wilkowyjach, w najgłębszej konspiracji rośnie nowa para kochanków – w konfiguracji, której nie spodziewałby się chyba nikt…
„Ranczo” – część II, seria 7 odc. 79 – 91; Początek zdjęć – 7 sierpnia 2012; Koniec zdjęć – 28 listopada 2012; Plenery – Jeruzal i okolice, Sokule, Warszawa; Scenariusz – Robert Brutter; Reżyseria – Wojciech Adamczyk; Producenci – Maciej Strzembosz, Dorota Hawliczek, Paweł Mantorski; Emisja – TVP1 2013
Ciekawostki z planu 7. serii „Rancza”
- Zdjęcia do 7. sezonu serialu „Ranczo” trwały 77 dni. Rozpoczęły się 7 sierpnia w Jeruzalu, zakończyły 28 listopada w Warszawie w studiu ATM.
- Zdjęcia w 7. serii kręcone były, jak w poprzednich seriach m.in. w Jeruzalu (Wilkowyje), Sokulach (dworek Lucy i Kusego), Strachominie (Knajpa u Japycza), Rozstankach (dom senatora Kozioła) i Dziechcińcu (dom Michałowej). Ekipa pojawiła się także (nocą) w Lesznowoli w Ośrodku dla Uchodźców.
- Po raz pierwszy w tej serii kuchnia w dworku Lucy i Kusego powstała na hali. Na hali, oprócz wnętrza Urzędu Gminy, wybudowano także pracownię Kusego.
- 7. serię „Rancza”, tak jak poprzednie, reżyserował Wojciech Adamczyk. Scenariusz napisał Robert Brutter.
- W nowej serii „Rancza” pojawią się nowi aktorzy: Emilia Komarnicka (Monika) oraz Bartłomiej Magdziarz (Łukasz).
- W 7. serii „Rancza” po raz pierwszy wykorzystano komputerowe efekty specjalne. Aby pokazać w jednej ze scen szarżujące byki osobno nagrano pusty rynek w Jeruzalu, jako tło, oraz chodzące w zupełnie innym miejscu byki. Po połączeniu tych dwóch obrazków i uruchomieniu przez specjalistów od grafiki komputerowej zwierząt, powstała scena z galopującymi bykami. Podczas realizacji tej sceny oczywiście nie ucierpiało żadne z biorących w niej udział zwierząt.
- W nowej serii na planie pojawił się (zabytkowy – inicjatywa własna pewnego prywatnego przedsiębiorcy i wielkiego fana „Rancza”) traktor. Nie możemy zdradzić w jakim celu był użyty, ale jedno jest pewne – zupełnie nie do tego, z czym zazwyczaj jest kojarzony traktor.
- W 7. serii „Rancza” Pietrek, pod wpływem Euro 2012 zmienił uczesanie i zamiast kolorowych włosów nosi kultową w kręgach piłkarskich fryzurę – tzw. „płetwę” czyli z przodu krótko, z tyłu dłużej. Fryzura ma swoje korzenie w Niemczech, w naszym kraju wyjątkowo kojarzona jest z czeskim piłkarzem.
- Nową fryzurę ma także Halina Kozioł, co czyni z niej kobietę światową. Możliwe, że za zmianą jej uczesania stoją nowe wydarzenia w jej życiu, cokolwiek to znaczy…
- W nowej serii scenograficznie i kostiumograficznie zagrały m.in. takie elementy: kostium Księdza oblepiony igiełkami i patyczkami z lasu; kostium Moniki w igiełkach, patyczkach; spodnie dla Myćki moro, stare trapery, plecak „kostka” lub „gruszka”; kładka nad wodą stawu, szałas z gałęzi, gałęzie maskujące dla bohaterki; staromodne urządzenie do przenoszenia obiadów tzw. trojak; hasła agitacyjne – „Przeciw bogaczom i niesprawiedliwości – Polska Partia Uczciwości”, „Żądamy w każdej dziedzinie równości – Polska Partia Uczciowości”, porządne ubranie dla Solejuka; ubranie dla Solejuka złachanego; tabliczki z napisami: „Przyjęcie towaru – uprzejmie przepraszam”, „Otwarte”, „Przepraszam – zaraz wracam”, „Najmocniej przepraszam – nagła kontrola” ; skorupy wazonu, części laptopa, obrazy na ziemi, przewrócone krzesła etc.